OmniStock Order Management Systeem

Headless OMS met ongekende flexibiliteit

OmniStock Order Management Systeem ondersteunt bedrijven om bestellingen te verwerken en (real-time) inzicht te krijgen in voorraden en de status van orders. De voordelen worden vooral zichtbaar bij omnichannel bedrijven met grotere orderaantallen en complexere supply chains. Denk hierbij aan combinaties van eigen magazijn(en), fysieke winkels en dropship- en crossdock-leveranciers.

In combinatie met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal ontstaat een perfecte combinatie om alle Omnichannel uitdagingen aan te gaan, zowel nu als in de toekomst. Dit kan voor eigen winkels, maar is ook eenvoudig te implementeren voor bijvoorbeeld franchisenemers of dealers. 

Redenen om te kiezen voor een OMS van OmniStock

Slimme SaaS oplossing

Slimme SaaS oplossing

Software as a Service - maandelijks abonnement. Geen grote voorinvestering en maandelijks opzegbaar. Applicaties worden continue doorontwikkeld.

Flexibel Supply Chain aansturingsmodel

Flexibel Supply Chain aansturingsmodel

Enorme flexibiliteit qua logistieke aansturing waarbij onderdelen met een druk op de knop zijn aan te passen.

Headless

Headless

Door API-first architectuur zeer makkelijk integreerbaar met met veel andere applicaties en bestaande systemen via API's.

Modulair uit te breiden

Modulair uit te breiden

Werkt naadloos samen met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal.

Makkelijk schaalbaar

Makkelijk schaalbaar

Schaalbaar van 5 tot 2.000 winkels en van 100 tot 50.000 orders per dag. Starten kan al met enkele winkels en één magazijn of leverancier.

Snelle implementatie

Snelle implementatie

OMS applicatie kan up-&-running zijn tussen de 6 - 12 weken.

Bekijk nu onze Omnichannel video (<1 minuut)

Kop koffie drinken en vrijblijvend uw case bespreken?

Maak nu een afspraak

OmniStock OMS

OmniStock Order Management Systeem ondersteunt bedrijven om bestellingen te verwerken en (real-time) inzicht te krijgen in voorraden en de status van orders. De voordelen worden vooral zichtbaar bij omnichannel bedrijven met grotere orderaantallen en complexere supply chains. Denk hierbij aan combinaties van eigen magazijn(en), fysieke winkels en dropship- en crossdock-leveranciers.

In combinatie met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal ontstaat een perfecte combinatie om alle Omnichannel uitdagingen aan te gaan, zowel nu als in de toekomst.

Dit kan voor eigen winkels, maar is ook eenvoudig te implementeren voor bijvoorbeeld franchisenemers of dealers. 

 

OMS Order flow

 

OMS Module: Fysieke Winkel Portaal

Wat is het Fysieke Winkel Portaal?

Het Fysieke Winkel Portaal is de module voor een retailketen om samen met eigen winkels, franchisers of dealers essentiele data te beheren en orders te verwerken.

Denk daarbij met betrekking tot data beheren aan:

  • Reguliere openingstijden
  • Afwijkende openingstijden (zoals Koopzondag, Extra koopavond, Gesloten wegens Kerstmis, etc.)
  • Winkeladres- en contactgegevens
  • Exacte locatie op Google Maps
  • Goede foto's van de winkel
  • Voor welke producten en diensten of services klanten terecht kunnen

Via het winkel portaal heeft een retailketen, fabrikant of service organisatie controle op winkel informatie en de formatting van die informatie, zonder het werk te hebben om dit van alle winkels bij te houden.

Verder lezen

 


OMS Module: Smart Logistics Engine

Wat is de Smart Logistics Engine?

De Smart Logistics Engine is een slim Algoritme om real-time logistieke keuze mogelijkheden uit 'netwerkvoorraad' te geven in situaties waarin voorraden op veel verschillende locaties liggen (winkels/DC's/Leveranciers/ Franchisenemers/Stads distributie punten.) Hiermee worden 'NEE' verkopen voorkomen en logistieke kosten bespaard.

Middels de Smart Logistics Engine widget kunnen alle mogelijkheden met betrekking tot leveropties, zoals bezorgen, afhalen, bezorgdatumkeuze, same-day-delivery, simpel worden toegevoegd aan uw webshop.

Altijd 'JA' verkopen!

 


Veelgestelde vragen

Order Management is het beheer van bedrijfsprocessen die verband houden met de bestellingen van goederen of diensten. Een Order Management Systeem (OMS) automatiseert en stroomlijnt de orderverwerking. Met de opkomst en groei van e-commerce hebben Order Management Systemen snel aan populariteit gewonnen. Zeker voor retailers betekent e-commerce in veel gevallen een enorme toename van het aantal orders, zij het dat deze per stuk van veel kleinere omvang zijn. Vergelijk het leveren van 3 rolconainers aan een winkel met het thuis bezorgen van bestellingen van klanten.

Een OMS biedt voortdurend up-to-date voorraadinformatie, orderinformatie (inclusief actuele status), leveranciers info, klantdata en inzicht in (en verwerking van) retouren en crediteringen aan klanten.

OmniStock’s  Order Management Systeem (OMS) ondersteunt bedrijven om bestellingen te verwerken en (real-time) inzicht te krijgen in voorraden en de status van orders. De voordelen worden vooral zichtbaar bij omnichannel bedrijven met grotere orderaantallen en complexere supply chains. Denk hierbij aan combinaties van eigen magazijn(en), fysieke winkels en dropship- en crossdock-leveranciers.
In combinatie met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal ontstaat een perfecte combinatie om alle Omnichannel uitdagingen aan te gaan, zowel nu als in de toekomst.
Dit kan voor eigen winkels, maar is ook eenvoudig te implementeren voor bijvoorbeeld franchisenemers of dealers. 

Order Management is vooral zinvol voor bedrijven met complexe supply chains of grote orderaantallen. Als een retail organisatie of organisatie die alleen B2B-zaken deed ook rechtstreeks eindklanten gaat beleveren, nemen de orderaantallen vaak flink toe.

Daarnaast: aansturing één of meer DC’s, winkels, rekening houden met bezorgdatumkeuze door eindklanten, leveranciers die dropshippen, leveranciers die aanleveren ten behoeve van crossdock, evt. aansturing van derde partijen (bijv. voor digitale producten) of logistieke processen die worden geoutsourced.

Tel daarbij op dat er van alles mis kan gaan (zoals bijvoorbeeld artikelen die toch niet op voorraad zijn, of te weinig capaciteit bij pieken) en zicht houden op alle orders valt niet mee, laat staan of ze wel op de afgesproken datum (en evt. tijdvak) aankomen bij de eindklant.

Een greep uit de Ordermanagement kenmerken:

  • Routeren (en splitsen) van orders naar eigen magazijn(en)/distributiecentra, winkels, dropship leveranciers en leveranciers die leveren ten behoeve van crossdocking
  • Orderimport modules, o.a. Magento, IBM Websphere (WCS)
  • Valideren bij payment providers of orderwaarde daadwerkelijk betaald is
  • Winkelportaal voor verwerking orders, afhaalorders en Click & Collect. 
  • Beheer van openingstijden (en afwijkende openingstijden) door winkels via het winkelportaal.
  • Leveranciersportaal ten behoeve van dropship en crossdock
  • Orderverwerking voor meerdere webshops of formules
  • Gebruikersaccounts met rechten-beperkingen op formule, saleschannel, regio, etc.
  • Batch-afroep voor slimme magazijn-aansturing (o.a. zones, enkel/meerregel, 'ugly' orders)
  • Carrier Service om vervoerslabels ter beschikking te bestellen binnen en buiten de eigen organisatie
  • Bekijken van orders en actuele status (bijvoorbeeld voor afdeling Klantenservice)
  • Presale-module (om artikelen voor te verkopen, terwijl ze nog niet in voorraad zijn)
  • Toevoegen van extra regels aan orders
  • Annulering van orders
  • Creditering van klanten in geval van geweigerde orders (na fraude review), manco’s, annuleringen, retouren.
  • Integratie met o.a. Adyen, Ingenico, Afterpay
  • Real-time visualisatie van alle business processen (inclusief lopende issues)
  • Uitgebreide Business Intelligence via Metabase
  • Integratie met kassa-systemen (o.a. Blue Retail en Vendit)
  • Geautomatiseerde communicatie met eindklanten, o.a. orderbevestigingsemails namens fysieke winkels, leverbevestigingsemails, retourontvangst-bevestigingsemails, afhaalemails (en SMS).
  • ERP integraties, o.a. met SAP, Fujitsu Glovia
  • Ondersteunning voor Edifact / EDI (Electronic Data Interchange)
  • Ondersteuning voor OCI (Open Catalog Interface)

Voor de Klant:

  • Altijd ‘JA’ verkopen (netwerkvoorraad met optimaal gebruik winkelvoorraad)
  • Optimale  keuzemogelijkheden voor de klant die conversieverhogend werken. 
  • De klant kan (optioneel) zelf kiezen tussen snelheid, kosten of lagere CO2 uitstoot.
  • ‘Voor 12 uur ‘s avonds besteld - Morgen in huis’ mogelijk maken 

Voor het Klant Contact Center

  • Ontvangen, inzicht geven in, en monitoren van orders uit meerdere bronnen. Naast de eigen webshop bijv. ook van marktplaatsen als Bol.com, Beslist.nl of Amazon
  • Inzicht en ter beschikking stellen van huidige status en historie van orders, zowel via reports als API’s - informatie is simpelweg sneller en gemakkelijker op te zoeken
  • Simpel annuleren van orders en simpel toevoegen van nieuwe regels aan orders
  • Automatische routering (toewijzing van orders) waardoor Contactcenter veel minder orders daadwerkelijk zelf hoeft ‘beet’ te pakken

Voor de Winkels

  • Winkels kunnen orders verwerken middels een interface welke zowel op gewone schermen als mobiele devices (PDA, tablet, mobiele telefoon) werkt
  • Winkels kunnen order-notificaties krijgen via email, SMS of push-melding
  • Als onderdeel van het pick-proces zijn barcode-scans verplicht om fouten te minimaliseren.
  • Soorten orders welke verwerkt kunnen worden zijn:
       -Click & Collect;
       -Ship-from-store;
       -Check & Reserve.
  • Binnen Ship-from-store zijn een aantal varianten mogelijk:
       -Zelf uitleveren aan klant;
       -Collectie door een lokale vervoerder (bijv. een fietskoerier);
       -Collectie door een landelijke vervoerder; 
       -Afgeven bij een afhaalpunt van een landelijke vervoerder.
  • Ship-from-store kan zowel rechtstreeks richting eindklant als interne levering (richting eigen magazijn of andere winkel)
  • Waar nodig zijn vervoerslabels direct ter beschikking
  • Op de begeleidende bon (en waar nodig op scherm) wordt zeer duidelijk aangeven wat voor soort afhandeling nodig is en of de klant bijvoorbeeld nog moet betalen (in geval van Check & Reserve)
  • Indien gewenst kunnen we voor orders die bekend zijn in het OMS voor interfiliaal leveringen ook via het winkelportaal product scans verplichten om fouten te voorkomen.
  • Orderdetails makkelijk en sneller op te zoeken in de filialen. We hebben contact met Vendit (Ruud) gehad en er lijken meerdere oplossingen mogelijk binnen de standaard mogelijkheden van Vendit - vervolgafspraak met Vendit (Ruud en Clive) volgt.
  • Standaard ondersteuning voor Google Local Inventory Adds (LIA)
  • Simpel bijhouden van openingstijden (ook door winkels zelf indien gewenst), zowel reguliere openingstijden als afwijkende openingstijden via winkelportaal
  • Wijzigingen worden automatisch gepubliceerd naar Google My Business

Voor de Logistiek:

  • Ontvangen, inzicht geven in en monitoren van orders uit meerdere bronnen. Naast de eigen webshop bijv. van marktplaatsen als Bol.com, Beslist.nl of Amazon.
  • Routing én re-routing van (deel)orders middels het zeer flexibele OmniStock DispatchRequest-model. Voorbeeld: Als een winkel een order(regel) toegewezen krijgt, maar niet kan leveren, kan de order(regel) automatisch worden toegewezen aan een andere locatie.
  • Orders kunnen zowel per stuk als in batch worden gepicked.- Simpel aanpasbaar supply chain model dat realtime calculaties uitvoert om efficiënte bezorg- en afhaalopties te berekenen, rekening houdend met de locatie van de klant.
  • Deze opties kunnen door onze Product Detail Pagina Widget, Basket Widget en de Checkout widget gemakkelijk in de webshop worden geïntegreerd en aan de klant worden gepresenteerd. De widgets zorgen voor een flinke besparing in implementatie-kosten van de webshop, zowel bij eerste integratie als daarna: ook bij grote wijzigingen in het supplychain-model zijn géén wijzigingen in de webshop, apps of winkelzuilen nodig
  • Door API gebruik makkelijk te koppelen aan ‘bestaande’ logistieke en financiële systemen

Voor de Inkoop

  • Via Dropshipments/crossdock kunnen aantal zaken automatisch besteld worden (bij juiste instelling min/maxen)
  • In combinatie met een PIM (al dan niet van OmniStock) kan onze Smart Logistics Engine besluiten bij welke leverancier besteld gaat worden gebaseerd op prijs (productprijs icm supplychain kosten), marge, levertijd en volumeafspraken.

Voor het Management

  • Business Intelligence (BI) functionaliteit geeft inzicht door ‘realtime’ informatie (ipv alleen ruwe data) via handige dashboards en reports
  • Flexibiliteit in aanpassen van supplychain afhankelijk van de wensen en marktomstandigheden
  • Besparing in geld en milieu-impact, dus duurzaamheid zonder extra kosten (inclusief de keuze voor fietskoeriers)
  • Real-time visualisatie van business processen incl. problemen die er spelen. De visualisatie ondersteunt om problemen sneller te traceren en business proces wijzigingen makkelijker te overzien.

Samenwerking met Leveranciers

  • Directe link en bestelmogelijkheden met leveranciers voor crossdock/dropship
  • Bestaande integraties via EDIFACT of XML met Amacom, Schuurman, AC, Techdata
  • Via Tradeplace voorraadkoppeling bij leveranciers zoals BSH group, Philips, Whirlpool, Electrolux, Indesit, Also etc.
  • Integraties met partijen zoals bijvoorbeeld Onetrail behoren ook tot de mogelijkheden.

De focus ligt bij OmniStock op de juiste prijs-kwaliteitverhouding en specifiek op wat het nieuwe Order Management Systeem onze klant uiteindelijk oplevert en bespaard. Uit onze implementaties blijkt dat we ons zelf makkelijk terugverdienen, doordat heel veel zaken geautomatiseerd worden en er betere/goedkopere verzend beslissingen genomen worden. De medewerkers die tijd overhouden kunnen voortaan focussen op andere essentiële zaken. 
Daarnaast zien we ook dat bij een goed geïmplementeerd OMS de klanttevredenheid en conversie stijgt doordat klanten vaker geholpen kunnen worden door betere voorraadbeschikbaarheid, de klant meer keuzes krijgt met betrekking tot hun levering en de lever beloftes veel vaker worden waargemaakt. Wij gaan er dan ook van uit dat we onszelf méér dan terugverdienen!

Wil je weten hoe we onszelf terugverdienen?:
Boek een demo!

Onze cases

Expert - Winkels prominent in uitlevering van e-commerce orders

Expert - Winkels prominent in uitlevering van e-commerce orders

Zoals veel retailmerken zocht elektronicaketen Expert naar een goed antwoord op het omnichannel distributie vraagstuk. De wens was om ook winkelvoorraden te benutten bij het uitleveren van (e-commerce) orders, wetende dat niet elke winkel het complete assortiment op voorraad heeft...

Lees verder
Intertoys - Omnichannel orderaansturing

Intertoys - Omnichannel orderaansturing

Intertoys is met zo'n 200 winkels de grootste speelgoedwinkel van Nederland. De organisatie (onderdeel van de Mirage Retail Groep, waaronder ook Blokker, Big Bazar en MINISO vallen) bevindt zich in een uitdagende situatie: Traditioneel doordat het overgrote deel van de verkopen...

Lees verder
DRU Dealer Bestelsysteem met Glovia en FieldBuddy integratie

DRU Dealer Bestelsysteem met Glovia en FieldBuddy integratie

De Customer Service-afdeling van DRU, Nederlands grootste fabrikant van sfeerhaarden en kachels, zag in 2006 de toegevoegde waarde van het opzetten van een kennis- en bestelsysteem voor haar Europese dealernetwerk. Inmiddels draait de webshop in zes talen en kan...

Lees verder

Home Order Management (OMS)