Smart Logistics Engine Module: Altijd ‘Ja’ verkopen
Altijd “Ja“ verkopen, wie wil dat niet. De Smart Logistics Engine van OmniStock combineert uw eigen distributiecentra met die van uw leveranciers én de beschikbare winkelvoorraden tot één sterk omnichannel supply chain systeem. U kunt direct, gegarandeerde levering beloven en voorkomt dat u “nee” moet verkopen. Hiertoe stelt de Smart Logistics Engine mogelijkheden ter beschikking (middels API’s en een widget) om op basis van een simpel - zonder programmeren - aanpasbaar supply chain model realtime calculaties uit te voeren om bezorg- en afhaalopties te berekenen, rekening houdend met de plaats waar de consument zich bevindt (of waar deze een artikel wil hebben).
De Smart Logistics Engine is interessant voor fabrikanten, importeurs, groothandels, on- en offline retailers en franchise organisaties die geloven in de kracht van samenwerking. Ontdek hoe bijvoorbeeld Expert de voorraadbeschikbaarheid en het rendement van de logistiek van haar winkels sterk verbetert.
De Smart Logistics Engine is bijzonder geschikt voor partijen met voorraad op tig plaatsen: Retailers, samenwerkingsgroepen, fabrikanten met dealernetwerken en platforms.
Simpele integratie in webshop / kassa via widget of API
De Smart Logistics Engine beschikt over een set API's om te integreren in webshops of kassa-systemen. Daarnaast kan de Smart Logistics Engine middels een widget heel simpel worden toegevoegd aan uw webshop. Met minimale integratie komen alle voordelen van de Smart Logistics Engine ter beschikking. En bovendien kunnen nieuwe funtionaliteiten vervolgens ter beschikking komen, zonder dat de webshopbouwer hiervoor benodigd is.
Voor wie is de Smart Logistics Engine bedoeld?
De Smart Logistics Engine ondersteunt bedrijven die samenwerken in een supply chain. Specifieke doelgroepen zijn:
Retailers / franchisenemers
Voor retailers en franchisenemers is beschikbaarheid van artikelen essentieel, maar in praktijk is het lastig om - zelfs voor kernassortiment - een hoge mate van beschikbaarheid te halen. Zowel door ruimtegebrek als werkkapitaal dat reeds in voorraden zit. Door middel van de Smart Logistics Engine maken vele handen licht werk: Alle voorraden in winkels, eigen magazijn en bij leveranciers kunnen worden samengevoegd tot een zogenaamde Netwerkvoorraad - waar vervolgens alle deelnemers uit kunnen putten. Met behulp van de Smart Logistics Engine is niet de zwakste schakel, maar de sterkste schakel bepalend voor de kracht van het totale netwerk.
Retail service organisaties (RSO)
OmniStock ondersteunt retail service organisaties met de opzet en uitbouw van hun omnichannel platform. Denk daarbij aan:
- Perfecte online representatie van aangesloten leden
- Ondersteunen om leden e-commerce ready te maken
- Optimaal gebruik maken van winkelvoorraden
- Gebruik maken van de combinatie-kracht van leden en goed gekozen long tail assortiment
- Aansturing van ordermanagement waarbij de individuele kracht van winkels zoveel mogelijk wordt benut om samen een sterk collectief te vormen.
Daarbij zijn we in staat om de spreekwoordelijke ketting zo sterk te maken als de sterkste schakel.
Fabrikanten en merken
Voor fabrikanten en merken is een goede beschikbaarheid van artikelen in de markt van groot belang. Met behulp van de Smart Logistics Engine kunnen fabrikanten en merken een actieve rol spelen, door voorraaddata centraal bij elkaar te brengen en deze voor zowel eigen websites/webshops, als iedere dealer of afnemer weer ter beschikking te stellen. Hetzij middels voorraadbestanden of real-time via SLE-API's of de API-widget.
Platforms en marktplaatsen
Retailers, fabrikanten en leveranciers ondervinden de groeiende macht van online platforms, zoals bijvoorbeeld Bol.com en Zalando. Daardoor is er minder directe communicatie met de klant en wordt een fors deel van de marge afgeroomd. Klanten (zowel consumenten als B2B) zijn echter overduidelijk gecharmeerd van platforms door het grote aanbod van artikelen. Het wordt dus steeds interessanter om met een groep bedrijven zelf een platform te starten.
Eén van de uitdagingen die dan moet worden opgelost is: Waar liggen voorraden en wanneer kunnen ze ter beschikking zijn op de lokatie waar een klant ze wil hebben? De Smart Logistics Engine helpt om deze uitdaging aan te gaan.
'Vandaag besteld, morgen in huis' is niet altijd nodig
De laatste jaren is 'vandaag besteld, morgen in huis' de standaard geworden. Veel klanten verwachten simpelweg dat een bestelling morgen in huis is. Maar veel webshops vergeten hun klanten te vragen of 'morgen' wel noodzakelijk is, terwijl alternatieven vaak duurzamer en goedkoper uit kunnen pakken. Veelal leidt later mogen leveren namelijk tot significante kostenbesparingen, minder 'druk' op de organisatie en een 'groenere' bezorging. Met behulp van de Smart Logistics Engine is bezorgdatumkeuze en dus ook een 'groene'-keuze simpel te implementeren en aan te sturen. Klanten kunnen zelf beslissen of ze hun pakket zo snel mogelijk, zo goedkoop mogelijk of juist zo duurzaam/groen mogelijk thuis bezorgd willen krijgen. De duurzame opties zijn over het algemeen vaak het voordeligst vanuit de vervoerders, en deze kosten besparing kan zelfs geheel of gedeeltelijk worden doorgegeven aan de consument. Daarnaast stimuleren de Smart Logistics Engine algoritmes klanten ook om minder automatisch 'morgen' te kiezen.
Voordelen van de Smart Logistics Engine
- Altijd 'ja' verkopen, zo lang er ergens in uw netwerk nog voorraad is.
- Ondersteuning voor contractgebieden van franchisers.
- Heldere levertijden. Uit onderzoek blijkt dat consumenten helderheid over levertijden verkiezen boven snelheid. Realtime calculaties van levertijden, met als uitgangspunt het adres waar een klant wil laten bezorgen of afhalen. Hierbij wordt rekening gehouden met alle logistieke mogelijkheden van betrokken partijen als eigen magazijn, leveranciers én fysieke winkels. Niet langer '2-5 werkdagen' als levertijd-communicatie, maar de juiste vroegst mogelijke levertijd.
- Simpel bezorgdatumkeuze toevoegen aan uw webshop.
- Simpel toevoegen van eigen winkels als afhaalpunt voor webshop bestellingen.
- Gebruik maken van eigen winkels als afhaalpunt, gecombineerd met afhaalpunten van één of meer vervoerders. Waarbij tevens afhaalpunten van vervoerders kunnen worden uitgesloten, als deze zich op beperkte afstand van een winkel van de eigen formule bevinden.
- Ondersteuning voor franchiser- of winkelspecifiek assortiment.
- Aansturing van zeer complexe supply chains wordt kinderspel. Supply chains bestaande uit honderden winkels, tientallen leveranciers en twee eigen magazijnen / distributie-centra, zijn geen probleem.
- Naast helderheid over levertijden, zijn veel klanten ook gevoelig voor een lagere verzendkostenbijdrage. Het loont dus om klanten actief stimuleren om een slimmere en vaker 'groenere' bezorgoptie te kiezen, waarbij u kosten bespaart in uw supply chain. Om klanten extra te stimuleren, kan dit voordeel ook deels aan de klant worden terug gegeven.
Bijvoorbeeld: Een klant heeft 3 artikelen in haar winkelmandje. Eén daarvan zal geleverd worden door een dropship leverancier. Als de klant bereid is om de bestelling enkele dagen later in huis te hebben, kan voorkomen worden dat er twee pakketten worden verstuurd.
- Gebruikersinterface om prioriteiten in supply chain instellingen per direct te wijzigen. Denk bijvoorbeeld aan het minder belangrijk maken van een leverancier welke leveringsproblemen heeft.
- Openingstijden van winkels direct gekoppeld aan afhaal- en bezorgmogelijkheden (met uiteraard de mogelijkheid om hiervan af te wijken).
- Regionaal maatwerk mogelijk: De Smart Logistics Engine kan uitstekend overweg met logistieke afwijkingen in een regio. Denk bijvoorbeeld aan:
- het ontsluiten van fietskoeriers.
- een franchisenemer die in een regio sameday delivery aanbiedt.
- enkele winkels die een pilot starten om in een straal van 500 m rond de winkel zelf bij klanten te gaan bezorgen.
Kortom: Heeft u een logistieke of supply chain uitdaging? We denken graag met u mee hoe de Smart Logistics Engine hierbij van dienst kan zijn.