Gezonderwinkelen - meer rendement door Geavanceerd Marge Management

Gezonderwinkelen - meer rendement door Geavanceerd Marge Management

GezonderWinkelen.nl, een platform gespecialiseerd in voedingssupplementen en natuurcosmetica met meer dan 80.000  producten, stond voor een flinke uitdaging: grip krijgen op de winstmarges per bestelling.

Geen eenvoudige opgave door:

  • het brede assortiment,
  • inkoop bij meerdere groothandels en fabrikanten, en
  • een online markt die sterk prijsgedreven is.

Met een uitgebreid Category Management team kan elk artikel voor de eerste verkoop gecontroleerd worden op marge. Gezonderwinkelen.nl wil echter een minimale time-to-market en geen tijd en geld verspillen aan artikelen die mogelijk toch nauwelijks verkopen. Op basis van binnenkomende feeds worden artikelen daarom automatisch online gezet, voor ze op juiste prijsstelling en marge zijn gecontroleerd.

De oplossing
Met Geavanceerd Marge Management in het OmniStock PIM (Product Informatie Management)-systeem worden  alle inkoopprijzen, inclusief kortingen, automatisch ingeladen. Vervolgens worden marges en meest interessante leverancier automatisch bepaald.  Op basis van feitelijke verkopen wordt vervolgens gemonitored hoe individuele artikelen presteren en hoe artikelen in combinatie met andere artikelen in orders presteren. Via dashboards en mail-alerts kunnen vervolgens de marges per order, per merk, per categorie per dag worden bewaakt. 

Het resultaat
Door deze innovatieve aanpak kan Gezonderwinkelen:

  • producten met minimale overhead online zetten; 
  • marges bewaken per artikel en periode;
  • te lage of zelfs negatieve) marges identificeren en elimineren;
  • sturen op een hogere gemiddelde orderwaarde, o.a. door relevante artikelen te voorzien van promoties, zoals gratis verzending.

Dit maakt het mogelijk om met een klein data team een groot assortiment artikelen rendabel te exploiteren, ook in een lastige markt. 

Home Cases Gezonderwinkelen - meer rendement door Geavanceerd Marge Management